چكيده پايان نامه هاي علوم كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شهیدچمران اهواز


 

نام خانوادگی: بيرانوند

نام: علی

استاد راهنما: دکتر زاهد بيگدلی

عنوان رساله:تأثير اجراي برنامه آموزش استفاده از كتابخانه بر توانايي استفاده از كتابخانه توسط دانشجويان تحصيلات تكميلي  دانشگاه شهيد چمران اهواز

چکيده:

هدف اصلی تحقيق حاضر, بررسی تأثير اجرای برنامه آموزش استفاده از کتابخانه بر دانش استفاده  از کتابخانه در ميان دو گروه از دانشجويان تحصيلات تکميلی شاغل به تحصيل در دانشگاه شهيد چمران اهواز در سال تحصيلی 1384-1383 است.يک گروه از آزمودنيها از طريق برنامه آموزشی بروشور و گروه ديگر از طريق آموزش کلاسی مورد آموزش قرار گرفتند.اين آزمودنيها به صورت تصادفی از بين دانشجويان تحصيلات تکميلی دانشگاه شهيد چمران انتخاب شدند.

ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه است که دانش آزمودنيها را قبل از اجرای برنامه آموزشی و بعد از اجرای برنامه آموزشی مورد سنجش قرار می دهد.محتوای برنامه آموزشی شامل: آشنايی با منابع مرجع و چگونگی بهره گيری از آنها, آشنايی با نحوه سازماندهی منابع در کتابخانه, آشنايی با منابع الکترونيکی اطلاعات از قبيل پايگاه های جستجوی مقالات فارسی و لاتين و همچنين پايگاه های جستجوی پايان نامه های فارسی و لاتين,آشنايی با وظايف کتابداران بخشهای مختلف کتابخانه, آشنايی با نحوه اداره کتابخانه و نيز جمع آوری نظرات آزمودنيها در مورد محتوای برنامه آموزش استفاده از کتابخانه و زمان اجرای اين گونه برنامه ها می باشد از روش آماری مجذور کای جهت تعيين معنی دار بودن تفاوت بين پس آزمون و پيش آزمون هر گروه آموزشی و نيز تفاوت بين پس آزمونهای هر دو گروه آموزشی بروشور و کلاسی استفاده شد.نتايج به دست آمده ضمن تأييد تأثير مثبت برنامه های آموزشی بر دانش استفاده از کتابخانه در بين آزمودنيها شامل نکاتی از قبيل زير می باشد:

-در بخش مربوط به سازماندهي منابع بين روش آموزشي بروشور و آموزش کلاسی تفاوت چندانی وجود ندارد.

-در بخش مربوط به منابع مرجع استفاده از روش آموزش كلاسي نسبتاٌ مؤثرتر از روش بروشور است.

-در بخش مربوط به استفاده از منابع الكترونيكي اطلاعات استفاده از روش آموزش كلاسي مؤثرتر از روش بروشور مي باشد.

-در بخش مربوط به سازمان كتابخانه، استفاده از روش كلاسي به مراتب مؤثرتر از روش بروشور مي باشد.

-در بخش مربوط به مقررات و وظايف كاركنان كتابخانه تفاوت چنداني در بين دو روش آموزشي وجود ندارد و استفاده از هر كدام از آنها مي تواند در انتقال اطلاعات مربوط مؤثر باشد.

 

 


انجمن علمي علوم كتابداري و اطلاع رساني