چكيده پايان نامه هاي علوم كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شهیدچمران اهواز


بررسي استفاده از خط‌ مشي مجموعه‌گستري

عنوان:بررسي استفاده از خط‌ مشي مجموعه‌گستري و شناسايي مشكلات استفاده از خط مشي مجموعه‌گستري از ديدگاه مديران كتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي مجري دوره كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع‌رسانی

دانشجو:عاطفه زارعی

هدف اصلي اين پژوهش، شناسايي مشكلات استفاده از خط مشي مجموعه‌گستري از ديدگاه مديران كتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي مجري دوره كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع‌رساني، تربيت مدرس، دانشگاه تهران، فردوسي مشهد، شيراز، علوم پزشكي ايران و شهيد چمران اهواز است. روش به كار رفته در اين پژوهش پيمايشي مي‌باشد كه با استفاده از ابزار پرسشنامه و توزيع ‌٦٥ پرسشنامه براي مديران كتابخانه‌ها انجام گرفته است. ‌٤٤ عدد از پرسشنامه‌ها بازگشت داده شد.»
اين پايان نامه كه سال ‌١٣٨٠ در دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز ارايه شده، افزوده است: « يافته‌هاي پژوهش نشان مي‌دهد كه از ‌٤٤ نفر از مديران جامعه پژوهش، ‌١٣ نفر (‌٥/٢٩ درصد) خط مشي مجموعه‌گستري مدون (مكتوب) دارند و ‌٣١ نفر (‌٥/٧٠ درصد) از مديران جامعه پژوهش فاقد خط مشي مدون مجموعه‌گستري هستند. مديران جامعه پژوهش دلايل خود را مبني بر نداشتن خط مشي مجموعه‌گستري اين گونه بيان نمودند: تفكيك نشدن بودجه كتابخانه‌ از بودجه دانشكده، نداشتن بودجه مستقل در ابتداي سال مالي، نيمه ‌متمركز بودن مديريت كتابخانه‌هاي دانشكده‌اي، عدم همكاري پرسنل در تدوين خط مشي مجموعه‌گستري، كمبود نيروي انساني، عدم تعريف و ناشناخته ماندن جايگاه كتابخانه در سيستم آموزش عالي.»
اين پايان نامه كه استاد راهنمايي آن را دكتر زاهد بيگدلي برعهده داشته، يادآور شده است: « در بررسي مشكلات مديران جامعه پژوهش در كاربرد خط مشي مجموعه‌گستري، مشكلات آنها را مي‌توان در چهار مقوله زير دسته‌بندي نمود:
الف) مشكلات اداري و مالي: كمبود نيروي انساني متخصص، عدم تخصيص بودجه در ابتداي سال مالي، مشكلات مربوط به تامين ارز، عدم هماهنگي بين كتابخانه و مقامات اداري و مالي، مشكلات پست اعم از داخلي و خارجي.
ب) مشكلات فرهنگي و آموزشي: عدم توجه و آشنايي مسؤولان دانشگاه به وظايف و هدف‌هاي كتابخانه، عدم وجود يك خط مشي مجموعه‌گستري مشخص و مدون.
ج) مشكلات تجهيزاتي كتابخانه‌ها: عدم وجود مواد و منابع كافي موجود در بازار در زمينه‌هاي مورد نياز، نداشتن منابع اطلاعاتي كمكي در انتخاب و تهيه مواد، دسترسي نداشتن به شاه‌راه‌هاي اطلاعاتي مثل اينترنت.
د) مشكلات مديريتي: كمبود نيروي انساني متخصص در سمت مديريت كتابخانه‌ها، نيمه متمركز بودن مديريت كتابخانه‌هاي دانشكده‌اي، عدم شركت فعالانه مسؤولان در برنامه‌ريزي‌هاي جديد آموزشي و پژوهشي.»


با تشکر ازسايت ايسنا


انجمن علمي علوم كتابداري و اطلاع رساني